Informació
El passat 4 de desembre, la DGT va publicar una nova instrucció respecte els Vehicles de Mobilitat Personal (VMPs) que ha incendiat les xarxes i alterat a molts usuaris.
L’objectiu és establir criteris clarificadors per als usuaris, els ajuntaments i els agents de l’autoritat fins que es publiqui la regulació formal que el reculli i que actualment està en tràmit.
A causa de l’augment de Vehicles de Mobilitat Personal (VMPs en endavant) que estan proliferant a les zones urbanes, en que aquests vehicles s’han convertit en un mitjà alternatiu de desplaçament per els ciutadans, la Direcció General de Trànsit ha publicat una instrucció transitòria en la que estableix una sèrie de criteris clarificadors dirigits als usuaris d’aquests vehicles, ajuntaments i agents de l’autoritat, fins que es publiqui la normativa corresponent que va en la mateixa línia del que s’està debatent a la Unió Europea.
La regulació formal dels VMPs es troba actualment en fase de tramitació, però això no impedeix que una instrucció, com la publicada, reculli els criteris a què estan sotmesos aquests vehicles dins de la normativa de trànsit vigent.
«Era una petició que ens han realitzat policies de trànsit, davant les situacions que s’estan presentant en moltes ciutats i que incideixen negativament en la seguretat viària, especialment quan afecta els col·lectius vulnerables»
Javier Villalba, sotsdirector de Normativa de la DGT
La instrucció avança la definició prevista per als VMPs a la modificació en tràmit del Reglament general de vehicles amb l’objectiu de contribuir a la transparència ia la competència dels operadors afectats, començant pels propis usuaris actuals i futurs.
Segons la instrucció, un VMP és un vehicle d’una o més rodes dotat d’una única plaça i propulsat exclusivament per motors elèctrics, que poden proporcionar al vehicle una velocitat màxima per disseny compresa entre els 6 i els 25 km/h, per la qual cosa queden exclosos d’aquesta consideració:
- Vehicles sense sistema d’auto-equilibri i amb seient.
- Vehicles concebuts per a competició.
- Vehicles per a persones amb mobilitat reduïda.
- Vehicles inclosos en l’àmbit del Reglament (UE) N2 168/2013:
– patinets amb seient, cicle de motor, ciclomotors de dues rodes …. es recorda que aquests vehicles requereixen de l’autorització administrativa per conduir, circular i tenir una pòlissa d’assegurança, a més de l’ús del casc.
Com a norma general, els artefactes que no sobrepassin la velocitat de 6
km/h tenen la consideració de joguines.
Als VMP no se’ls exigeix autorització administrativa per circular ni per
conduir, ni assegurança obligatòria. Per tant, no es trauran punts al conductor quan estigui clar que el tipus de vehicle que condueix és un VMP.
Comportaments sancionables
Per a coneixement tant dels usuaris com dels policies de trànsit, la instrucció recull també aquells comportaments indeguts i que són objecte de denúncia:
- Els usuaris de VMPs tenen l’obligació de sotmetre a les proves d’alcohol i drogues, sent sancionats, amb la mateixa quantia econòmica que si conduïssin un altre vehicle, en cas de sobrepassar les taxes d’alcohol (500 o 1.000 € en funció de la taxa) o en cas que hi hagi presència de drogues en l’organisme de l’conductor (1.000 €).
En cas de negar-se a sotmetres a aquestes proves, en principi i llevat que la Fiscalia competent de la província pugui establir altres criteris de cara a una possible imputació per delicte tipificat en l’article 379.2 de el Codi Penal -que sempre seran d’aplicació preferentment seran denunciats com a infracció administrativa.
Si el conductor dóna positiu d’alcohol o droga, el VMP s’immobilitza, tal com passa amb la resta de vehicles. - Al tractar-se de conductors de vehicles, tenen prohibit conduir fent ús manual del telèfon mòbil o de qualsevol altre sistema de comunicació. La sanció seria de 200 € (article 12.2.5B de l’ RGC).
- També tenen prohibit conduir utilitzant cascos o auriculars connectats a aparells receptors o reproductors de so. En cas de ser detectats se’ls denunciarà per aquest precepte amb 200 € (article 12.2.5A de l’RGC).
- Casc i altres elements de protecció. A falta a hores d’ara d’una regulació en el Reglament General de Circulació, l’ús d’aquests elements es regirà pel que disposi la corresponent Ordenança Municipal. En el cas que l’Ordenança reguli l’ús obligatori de casc, l’agent sancionarà amb 200 € (art 118.1 de l’ RGC) i procedirà a la immobilització de el vehicle d’acord amb el article 104.1.c) del text refós de la Llei de Seguretat Viària.
- Tenen prohibit la circulació per voreres i zones de vianants, ja que l’article 121 de l’RGC prohibeix la circulació de qualsevol vehicle per les voreres (excepte a monopatins, patins o aparells similars que ho facin exclusivament a pas de persona) sent sancionable amb 200 €, amb les matisacions que puguin establir les ordenances municipals.
- Els VMP i altres vehicles lleugers propulsats elèctricament només autoritzen per transportar una persona, de manera que la circulació de dues persones en VMP és sancionable amb 100 € de multa (Article 9.1.5.E de l’RGC).
- Es considerarà conducció negligent i per tant punible quan es realitzi conducció nocturna sense enllumenat ni peces o elements reflectants, ja que en aquests casos, el conductor no adopta la diligència necessària per a ser vist per la resta de conductors ni la precaució necessària per evitar posar-se en perill. la sanció corresponent és de 200 € (article 3.1 de l’RGC.
- Les ordenances municipals són les que estableixen les prohibicions relatives a les parades i estacionaments d’aquests vehicles. Des de la DGT, s’advoca perquè la vorera sigui de l’vianant, però el seu regulació és exclusivament municipal.
- En els casos d’infraccions comeses per menors de 18 anys, els pares, tutors, acollidors i guardadors legals o de fet, respondran solidàriament de la infracció comesa pel menor.
Vehicles comercialitzats com VMPs que no ho són
A causa del comerç electrònic i la possibilitat d’adquirir vehicles que es venen com VMP però que no ho són, la DGT adverteix de la importància de fixar-se en les característiques tècniques de l’aparell, posant especial atenció a la velocitat, que no pot superar els 25 km / h i a la potència de la mateixa.
A més, si es posen en circulació aparells que aparentment ofereixen prestacions superiors a un VMP i no compleixen els requisits del Reglament (UE) nº 168/2013, aquests vehicles no poden circular per les vies objecte de regulació i als seus conductors se’ls denunciarà amb una sanció de 500 € i es procedirà a la immobilització i dipòsit de la mateixa.
Dins d’aquest mateix grup s’inclouen els casos de VMP que hagin estat manipulats per alterar la velocitat o les característiques tècniques.
Aclaració i dubtes
Donada la magnitud i rellevància de la Instrucció tècnica 19 / S-149 de la DGT, des de l’AUMP emetem el present comunicat amb la finalitat d’aclarir, sota el nostre punt de vista, les implicacions que el mateix té per als usuaris.
Què és una instrucció tècnica?
Una instrucció tècnica és una norma interna de l’Administració per regular les actuacions dels agents encarregats de la vigilància de l’trànsit.
Al no estar publicada en cap butlletí oficial, no té efectes jurídics a terceres persones (els usuaris). És a dir, ni està destinada als usuaris, ni estem obligats a conèixer-la. Per aquest motiu, una instrucció tècnica no pot crear normes noves ni sancions, sinó que s’ha de basar en la regulació existent.
Vol dir això que no afecta en res als usuaris de VMP?
Sí afecta, perquè al no existir una regulació específica per als VMP (excepte en alguns ajuntaments, com el de Barcelona), tota actuació es realitza mitjançant interpretacions sobre les normatives per a altres vehicles. Aquesta instrucció modifica la forma en què s’ha d’interpretar l’actual normativa de trànsit en relació amb els VMP i quines sancions de la Llei de Trànsit i Seguretat Viària (en endavant, LTSV) ens poden aplicar.
És obligatori complir aquesta instrucció?
Els agents encarregats de la vigilància del trànsit estan obligats a complir-la. Per exemple, l’apartat 5 obliga els agents a recollir en les denúncies totes les dades identificatives possibles sobre el vehicle (fabricant, marca, potència, nombre de xassís si en té, etc.)
Quan entra en vigor?
Està en vigor des del moment en què la DGT va fer pública la instrucció.
Significa que ja estan prohibits els VMP que superin els 25 km/h?
En realitat, no, atès que aquesta limitació es basa en un projecte de regulació que no es troba aprovat i no es pot sancionar d’acord amb una regulació que encara no existeix. El mateix apartat 4 de reconeix que aquesta definició hi haurà en un futur pròxim, però no en l’actualitat.
No obstant això, tal com ve redactada la instrucció, no descartem que els
agents erròniament creguin que aquesta limitació està en vigor i comencin a denunciar als usuaris. En aquests casos, estem convençuts que les denúncies poden ser anul·lades judicialment al mancar de fonament legal.
Recórrer multes és pesat. Si tinc un VMP que supera els 25 km/h, què he de fer perquè no em sancionin?
A causa de l’enorme confusió generada, és impossible assegurar que un agent no ens denunciï erròniament. No obstant això, quan circulis per vies públiques, pots seguir les següents recomanacions per reduir el risc de ser denunciat:
- Limita el teu VMP a 25 km/h (bé amb cable limitador o per programari). Tingues en compte que previsiblement aquesta restricció es va a aprovar en unes setmanes i estaràs obligat a fer-ho.
- En el cas dels vehicles autoequilibrats, configura el tilt-back a 25 km/h.
- Si tens algun document que justifiqui la limitació a 25 km / h (molts ho
indiquen en manual o en el certificat de conformitat CE), porta-ho amb tu. - Desmunta el seient (veure més avall).
Pensa que la càrrega de la prova recau sobre l’agent. És a dir, tu no has de demostrar que està limitat, sinó que és l’agent qui ha de demostrar que no ho està. Però si pots donar-li evidències que ho està, t’evitaràs problemes.
D’altra banda, tot i que el VMP estigui limitat per disseny a 25 km/h, costa avall pot arribar a superar aquesta velocitat, el que pot provocar que els agents pensin que no el portes limitat.
Què passa amb el seient?
En el moment en què un patinet porta una plaça de seient, entra dins el
àmbit d’aplicació del Reglament UE 168/2013, de manera que queda assimilat a un ciclomotor o motocicleta (segons potència). Si bé és cert que en el cas dels seients desmontables la normativa està subjecta a interpretació, no podem assegurar la seva legalitat.
I si el seient no supera els 54 cm d’altura?
Aquesta és una altra de les excepcions del Reglament UE 168/2013 aplicable a hoverkarts o similars. Atès que s’ha de mesurar des del sòl, no resulta pràctica per a un patinet.
¿Es pot circular per la vorera?
No. Fins ara, a falta de regulació específica, els VMP s’assimilaven als patinets sense motor, els quals han de circular per la vorera a velocitat de vianant (6 km/h). Sense això, la instrucció deixa clar que els VMP són vehicles i no estan assimilats a els patinets sense motor, de manera que no es pot circular amb ells per les voreres ni zones vianants, llevat que l’ordenança municipal ho habiliti expressament als VMP o patinets amb motor.
D’altra banda, al no estar en vigor la definició de VMP, si el patinet es troba apagat i s’impulsa amb el peu, podria considerar-se un patinet sense motor.
¿Es pot circular per calçada?
A el no estar assimilats als patinets sense motor, si l’ordenança municipal no prohibeix la circulació per la calçada als VMP o patinets amb motor, es pot circular per qualsevol calçada urbana, sense importar el límit de velocitat que tingui.
En el cas de vies interurbanes, està permès circular pel voral.
Hi ha una velocitat mínima per circular per calçada?
L’Art. 49 del Reglament General de Circulació indica que no es pot circular a velocitat anormalment reduïda sense causa justificada. No obstant això, es pot circular per sota de la velocitat mínima quan les circumstàncies del vehicle impedeixin el manteniment d’una velocitat superior.
¿Es pot circular per carril bici?
Els carrils bici, són vies exclusives per a bicicletes. Llevat que l’ordenança municipal autoritzi l’ús de les vies ciclistes a VMP, no es pot circular per elles. tampoc són d’aplicació els senyals de trànsit per a bicicletes.
Segueixen sent vàlid la norma X de la meva ordenança municipal?
Les ordenances municipals, en aquelles normes que facin referència a VMP o patinets amb motor, són plenament vàlides. Si fan referència a «patinets o similars» no poden aplicar-se als VMP.
És obligatori l’ús de peça reflectora?
El que és obligatori és l’ús de llums en condicions de baixa visibilitat (de nit,
amb mal temps, en túnels, etc.), a l’igual que la resta dels vehicles. Tanmateix, és recomanable l’ús d’una armilla o llum a l’altura de l’esquena o el cap per poder ser vistos amb una major antelació.
Això és definitiu? Hi ha límits de potència?
La DGT té previst aprovar un Reial Decret on es modifiqui el Reglament
General de circulació i el de Vehicles per incorporar els VMP en el mateix. En aquest reglament es preveu la limitació per disseny a 25 km/h i la prohibició de vies interurbanes (el que inclou carrils bici i vies verdes).
A més, està previst obligar els VMP a superar un procés de certificació que
s’haurà de tramitar el fabricant o importador davant la DGT. Els requisits que hauran complir els patinets perquè la DGT les certifiqui encara no són públics, però de acord a la informació que tenim, es preveu que incloguin límits per potència, proves de frenada, assajos de resistència estructural, a les vibracions, etc.
Aquestes normes són perjudicials per als VMP. Com puc ajudar a canviar-les?
Els usuaris ens hem organitzat al voltant de cadenes per a poder tenir veu i
poder pressionar per aconseguir una normativa adequada per als VMP.
Arnau Pons dice
Ho trobo genial que es vulgui regularitzar, però s’ha de fer bé… És una pena que la DGT sense la companyia de les associacions de VMP’s o amb estudis de mobilitat sostenible enfocats als VMP… Ens estan destrossant la mobilitat sostenible, jo com a usuari del xiaomi m365 amb ampliació de bateria, estic molt descontent perque ara es torni il·legal el meu mitjà de transport, hauré de tornar a agafar el cotxe?
Quina vergonya… a més a més els ministres tenen la decència de vendre espanya com un ecopais!
Sergi dice
Hola Arnau,
Entenem el que sents i no deixarem de lluitar per aconseguir una regulació millor per a tots. Mentrestant a Barcelona pots circular amb el Xiaomi tranquil que tenim regulació pròpia des de l’estiu de 2017. Gràcies pel comentari.
Diogo dice
Sabéis si la potencia sera limitada a menos de 1000v y que pasará a la gente que tiene patinetes de 2000v de doble motor ?
Roger de la Primavera dice
Hola Arnau,
Com bé t’han explicat preval si el municipi ja te ordenança, cas contrari s’aplicaría la de DGT,
però en termes de velocitat estaran
en els 25kmh…. per un llarg temps
cal fer-los veure quan hi perdem.. no trobes ?
Xevi dice
Hola Tinc un patinet CityCoco de 2000w limitat a 25km/h de fábrica i amb certificats del fabricant a aquí España, Tinc el seient de 2 plaçes fixe, faig el trajecta cada día pero la feina o buscar la meca filla al cole, ara resulta que es ilegal, un patinet que te paper de fabricació legal a España, legal per la venta, homologar aquest patinet por valdre mes de 2500€ i no es igual que un ciclomotor perque te una autonomía de 30km y en carrera amb pendents o pujades no tira mes de 18km/h. Crec que tot aixo es fa per recollir impostos o multes i perque veien la DGT en perill la matriculació i impostos dels ciclomotors, voldria algún comentari per part vostre sobre el VMP estil CityCoco que jo fins ara podía circular tranquilament.
Xevi dice
Espero que la Associació de Espanya de VMP i Associació de Comerços de patinets portin a la DGT Espanyola al TJUE a la justicia Europea, perque avans es podía vendré el patinets amb seient y ara que la gent s’ha gastar 1500€ en un patinet i comprats en territori Espanyol ara son ilegals, el senyor Pere Navarro que es el culpable d’asquesta llei diu que a Londres no es veu cap patinet perque están prohibits, es mentira!!! , tinc un amic que va tots el días en patinet i amb seient sense matricular, he comprovat molt comerços que venen patinets y el patinets que aquí es diuen ilegals a Portugal, França i Italia poden vendré i circular tranquilament, espero que vosaltres amb el reste del estat de AE VMP porteu a la DGT a TJUE.
sebas dice
Hola,
referente a la altura del sillin de la Instrucción de la DGT en el punto 6.2, a)… dice: «Si el sillín del patinete se sitúa a una altura superior a 540 mm…» este escrito me lleva a otra interpretación: no dice desde el suelo sino, «del patinete»: «si el sillin del patinete…». Por tanto, puedo interpretar que la altura se mida desde el patinete, ya que es obvio que estamos hablando de patinetes. No sé si me explico
sebas dice
A día de hoy tenemos un nuevo BOE sobre los VMP.
No sé como hacéroslo llegar